سفر به رم

سفر به رم

بدون شک سفر به رم یکی از لذت بخش ترین سفرهای هر فرد در طول زندگی خواهد بود چرا که رُم یکی از بزرگترین و قدیمیترین شهرهای جهان و پایتخت ایتالیاست و بناهای تاریخی بیشمار آن نشان دهنده ی اوج تمدن و تاریخ این سرزمین هستند. گفته می شود رم میزبان چیزی در حدود ۹۰۰ موزه، کلیسا و بنای تاریخی است؛ جاذبه هایی که سبب می شوند تا همه ساله مسافران بسیاری به این شهر رهسپار شوند. در سفر به رم همراه نیکو باشید.

رم، برای خیلی ها بزرگترین موزه ی روباز جهان است. چراکه صدها اثر تاریخی و هنری ارزشمند در گوشه و کنار این شهر و هر میدان شهر قرار گرفته‌اند. رم آنقدر جاذبه توریستی دارد که بازدید کامل از آن شاید یک ماه طول بکشد، اما با گذراندن یک هفته وقت در این شهر هم می‌توان از جاذبه‌های اصلی تر رم بازدید کرد و شناختی کلی از آن پیدا کرد.

راهنمای سفر به رم

شهر رم بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و در زمان خود یکی از پیشگامان در فرهنگ بوده است و امروزه هم جاذبه های زیادی دارد و یکی از پیشگامان صعنت گردشگری است. جاذبه های طبیعی و ساخت بشر مختلف و زیادی در این شهر قرار گرفته اند، از آثار هنری برجسته گرفته، تا بزرگترین آمفی‌تئاتر دنیا. یکی از مهم ترین نکات در مورد رم این است که اکثر این جاذبه ها خیلی به هم نزدیک هستند و با پای پیاده می توان به هریک از آن ها رفت.

موقعیت جغرافیایی رم ، پایتخت ایتالیا

رم ۱۳۶۲۸۷  کیلومتر مربع دارد و بزرگ‌ترین شهر ایتالیا به حساب می آید. رم در کنار رودخانه تِوِره و در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته است. کشور واتیکان در درون شهر رم قرار گرفته است.

آب و هوای شهر رم

میانگین دمای رم در روزها بالای ۲۰ درجه و در شب ها حدود ۱۰ درجه است. در سردترین ماه سال (ژانویه) میانگین دما به ۱۲ درجه در طول روز و ۳ درجه درشب ها می‌رسد.

جولای و آگوست گرم ترین ماه های سال در رم هستند و متوسط دما در آن حدود ۳۰ درجه در طول روز و ۱۸ درجه در شب ها می شود.

بارش برف در این شهر خیلی به ندرف اتفاق می افتد. تقریبا هرساله برف می‌بارد،‌ ولی شدت و میزان آن خیلی کم و ملایم است. ولی تقریباً‌ هر ۲۵ سال یک بارش برف سنگین در این شهر اتفاق می افتد که آخرین بار در سال ۲۰۱۲ این اتفاق افتاد.

متوسط رطوبت هوا ۷۵٪ است و از ۷۲٪ در جولای به ۷۷٪ در نوامبر می رسد. دمای آب دریا هم در کمترین حالت ۱۳ درجه سانتی گراد در ماه های فوریه و مارس است و در بیشترین حالت به ۲۴ درجه در آگوست می رسد.

بهترین زمان سفر به رم

بهار و پاییز بهترین زمان سفر به رم است. چراکه هوا متعادل است و تعداد روزهای آفتابی هم بالاست. در تابستان ولی هوا گرم می شود و بازدید شما را مشکل می سازد. ولی توصیه می کنیم که تابستان ها همانند خود اهالی این شهر عمل کنید. یعنی صبح زود بیرون بروید و هنگام ظهر مجدداً‌ به خانه برگردید تا از گرمای تابستانی در امان باشید. سپس بعد از غروب خورشید دوباره به بازدید از شهر بپردازید و این کار را تا آخرین ساعات شب ادامه دهید.

در روزهای تعطیلات اصلی، اکثر جاذبه ها و رستوران ها بسته هستند. البته اگر در ماه آگوست به این شهر بیایید، شاید خیلی از رستوران ها و مغازه ها هم بسته باشند. چراکه خود افراد بومی شهر در این ماه معمولاً‌ به مسافرت می روند.

نکته آخر اینکه استفاده از کولر در رم چندان مرسوم نیست. پس حتماً‌ یک بادبزن همراه خودتان داشته باشید.

اطلاعات کلی شهر رم

زبان: ایتالیایی

واحد پول:‌ یورو (هر یورو حدود ۱٫۲ دلار می شود)

فرودگاه: رم ۲ فرودگاه دارد. فرودگاه اول Leonardo da Vinci نام دارد که به عنوان فرودگاه اصلی شهر شناخته می شود. فرودگاه دوم Ciampino نام دارد که بیشتر پروازهای ارزان قیمت از آنجا استفاده می کنند.

تماس های ضروری:

پلیس: ۱۱۳

اورژانس: ۱۱۸

آتش نشانی: ۱۱۵

برق شهری:‌۲۲۰ ولت با جریان متناوب ۵۰

هزینه های سفر به رم

هزینه اسکان
اگر تصمیم دارید در سفر به رم هزینه بسیار کمی بکنید، دولت در این شهر اردوگاه‌هایی را ایجاد کرده است که برای اسکان در آن‌ها تنها باید ۵ یورو بپردازید. هزینه خوابگاه‌های عمومی در این شهر ۲۰ تا ۴۰ یورو است و در فصل‌هایی که گردشگران کمتری در این شهر حضور دارند، این میزان حدود ۵ تا ۹ یورو کاهش می‌یابد. هزینه اتاق‌های خصوصی در این شهر نیز ۵۰ یورو است که چندان هم دوست‌داشتنی نیستند. پس با این اوصاف بهتر است که گردشگران در اتاق‌های خصوصی ساکن نشوند و به هتل‌های رم بروند. البته در رم اجاره دادن خانه توسط افراد محلی نیز یک اقدام رایج است.

هزینه هتل
هزینه اسکان در هتل‌هایی با دو اتاق برای هر شب در رم از ۴۰ یورو شروع می‌شود اما در مکان‌هایی پربازدید، هزینه‌ها نیز بسیار بالاتر هستند.  برخی هتل‌ها در این شهر وجود دارند که برای هر شب اقامت در آن‌ها باید ۱۴۰ یورو پرداخت کرد.

میانگین هزینه خوراک
هزینه خوراکی و غذا در رم بسیار متنوع است. گردشگران در این شهر می‌توانند یک وعده غذایی ایتالیایی و عالی داشته باشند که البته باید هزینه زیادی پرداخت کنند؛ اما در مقابل این افراد می‌توانند روز خود را ازلحاظ غذا تنها با ۱۴ یورو به انتها برسانند. خوردن یک وعده غذا در رستوران‌های رم برای هر نفر حدود ۲۳ یورو هزینه خواهد داشت که در نقاط پربازدید حدود ۹ یورو بر این هزینه افزوده می‌شود. غذایی‌هایی نظیر پیتزا، پانینی و اسنک در این شهر ۳ تا ۵ یورو قیمت دارند و برای خوردن فست‌فود به‌عنوان یک وعده غذایی باید ۹ یورو پرداخت کنید. برای غذاهای ارزان‌قیمت‌تر هم می‌‌توانید به منطقه سیزدهم رم با نام Trastevere یا محله دانش آموزان بروید.

هزینه حمل و نقل
در رم انواع مختلفی از بلیت‌های حمل‌ونقل وجود دارد که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

بلیت‌های یک سفره با نام Biglietto semplice B.I.T که تنها ۷۵ دقیقه اعتبار دارند و قیمتشان  ۱.۵ یورو است.
بلیت‌های یک‌روزه با نام Biglietto giornaliero B.I.G که یک روز (۲۴ ساعت) اعتبار دارند و قیمتشان ۶ یورو است.
بلیت‌های سه‌روزه با نام Biglietto per 3 giorni B.T.I که سه روز اعتباردارند و برای گردشگران مناسب هستند و برای خرید آن‌ها باید ۱۶.۵ یورو پرداخت کرد.
بلیت‌های هفت‌روزه با نام Biglietto settimanale C.I.S که یک هفته اعتبار دارند و قیمتشان  ۲۴ یورو است.

راهنمای سفر به رم

 

نکاتی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سکونت در خارج از شهر
سکونت در اطراف شهر و حومه رم می‌تواند هزینه‌هایتان را در طول سفر به رم کاهش دهد و همان‌طور که می‌دانید، هزینه اسکان یکی از بالاترین هزینه‌ها است. البته غذا خوردن در خارج از شهر  هزینه بسیار پایین‌تری برای شما خواهد داشت. برای گردش‌های خود  می‌توانید به‌سادگی از طریق قطار به رم بروید.

غذاهای ارزان میل کنید
هزینه خوردن پیتزا و ساندویچ در رم با هزینه غذا خوردن در رستوران‌ها بسیار متفاوت است. همان‌طور که گفته شد، غذا خوردن در رستوران‌ها می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. اگر تصمیم دارید یک وعده غذایی ارزان‌قیمت میل کنید، بهتر است به اطراف رودخانه و محله Trastevre بروید.

خرید کارت توریست
اگر تصمیم دارید در سفر به رم از موزه‌های بسیاری بازدید کنید، بهتر است که از کارت‌های مختلف رم برای کاهش هزینه‌ها خریداری کنید که در این بین می‌‌توان به کارت‌های رفت‌وآمد، باستان‌شناسی یا بلیت چهار موزه (یک بلیت ترکیبی است که می‌‌توانید در چهار موزه از آن استفاده کنید) اشاره کرد. با استفاده از این کارت‌ها گردشگران هزینه بسیار پایینی را برای بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری پرداخت می‌کنند.

جاهای دیدنی رم

شهر واتیکان
بازدید از شهر واتیکان کار ساده‌ای است. اما باید حدود نصف روز  برای بازدید از آن صرف کنید. شاید بتوان گفت سفر به رم با بازدید از واتیکان و شهر پاپ تکمیل می‌شود. بازدید از قصر سلطنتی St. Peter’s Basilica، کلیسای Sistine Chapel و بسیاری از موزه‌های دیگر بر خاطرات سفر شما خواهند افزود.

سفر به رم

بازدید از کلیسا‌ها
در رم کلیسا‌های بسیار زیادی وجود دارد و گردشگران برای بازدید از تمام آن‌ها و پی بردن به زیبایی آثار هنری، معماری، مجسمه‌ها و شیشه‌های رنگی‌شان باید چندین روز وقت بگذارند.

گشت‌وگذار در استیا آنتیکا (Ostia Antica)
استیا آنتیکا یک منطقه باستانی در رم است که ویرانه‌هایی از آن باقی مانده و البته ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد. گردشگران می‌توانند چندین ساعت در خیابان‌های قدیمی آن گردش کنند و به تماشای خانه‌ها و فروشگاه‌های آن زمان بپردازند. در برنامه خود به رم حتما نصف روز را به بازدید از استیا آنتیکا اختصاص دهید.

سفر به رم

بازدید از پانتئون (Pantheon)
اگر می‌خواهید سفری به ۲۰۰۰ سال پیش داشته باشید، کلیسای پانتئون یک مکان عالی برای این سفر است. طراحی داخلی این بنا گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. کف این کلیسا از سنگ مرمر پوشانده شده است و در طول زمان تغییرات کمی در آن صورت گرفته و در حال حاضر شباهت بسیار زیادی به زمان تأسیس خود دارد. حفاظت این ساختمان در جهان کم‌نظیر است.

سفر به رم

پانتئون (Pantheon)

بازدید از آمفی‌تئاتر کولوسئوم (Colosseum)
آمفی‌تئاتر کولوسئوم یکی از مشهور‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا است و هیچ گردشگری نباید در سفر خود به رم، بازدید از این بنا را فراموش کند. آمفی‌تئاتر کولوسئوم حدود ۲۰۰۰ سال عمر دارد و بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر در امپراتوری رم به حساب می‌آيد.

سفر به رم

قدم زدن در انجمن پالاتین هیل (Palatine Hill)
بدون شک رم در زمان‌های گذشته با تمام مکان‌های شگفت‌انگیزی که داشت، نیازمند یک مرکز فرماندهی و انجمن بود که Palatine Hill نامیده می‌ِشد. در این منطقه طبقه اشرافی زندگی می‌کردند و گردشگران با سفر به آمفی‌تئاتر کولوسئوم می‌توانند به بازدید از این مرکز فرماندهی و بخش‌های مختلف نیز بپردازند. البته بهتر است در سفر خود به این منطقه، یک راهنما داشته باشید تا توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار دهد و به خرابه‌های آن روحی دوباره ببخشد.

سفر به رم

پرسه زدن در پله‌های اسپانیایی (Spanish Steps)
Spanish Steps یک راه‌پله بزرگ و بلند است که در رم و Pizza di Spagna واقع شده است. این راه‌پله در سال ۱۷۲۰ ساخته شده و در بین مردم محبوبیت بسیاری دارد و افرادی هم در این منطقه به تماشای رفت‌وآمد مردم می‌نشینند.

سفر به رم

تماشا آب‌نمای ترِوی (Trevi)
یکی از آب‌نماهای معروف در جهان آب‌نمای شهر رم است که تروی نام داد و اطراف آن نیز همیشه مملو از جمعیت است. این منطقه در شب‌ها شلوغ‌تر می‌شود و زوج‌های جوان منظره آب‌نما را رمانتیک‌تر می‌سازند. بهترین زمان برای بازدید از این آب‌نما، قبل از زمان ناهار است. در این زمان افراد کمتری به سمت آب‌نما می‌آیند و تماشای زیبایی آن ساده‌تر می‌شود. البته در طول این بازدید فراموش نکنید که باید دو سکه به آب بیندازید که یکی از آ‌ن‌ها برای عشق است و دیگری برای بازگشت دوباره به رم.

آب‌نمای ترِوی (Trevi)

بازدید از موزه‌های هنری
اگر عاشق موزه‌های هنری هستید، رم جایی است که معشوق خود را پیدا خواهید کرد. در این شهر آثار هنری بسیار زیادی وجود دارد برخی از آن‌ها دارای شهرت جهانی هستند. گالری ملی d’Arte Moderna یک مکان عالی برای شروع این بازدید است و چند شاهکار ایتالیایی در این مکان نگهداری می‌شود.

بازدید از هفته فرهنگی
هفته فرهنگی یا La Settimana dei Nei یک رویداد ۱۰ روزه در رم است که در ماه می برگزار می‌شود. در طول این مدت تمام موزه‌های دولتی و بخش‌های مربوط به آن به‌صورت رایگان امکان بازدید گردشگران را فراهم می‌کنند. شاید بتوان گفت گردشگران نمی‌توانند شرایطی بهتر از این را در خصوص صرفه‌جویی در هزینه‌ها تجربه کنند.

در کنار مجتمع‌های ساخته شده برای کنفرانس، رم گاهی اوقات از اپرا‌ها و کنسرت‌های جهانی میزبانی می‌کند که توسط نوازندگان جهانی برگزار می‌شوند. در طول سال، استادیوم المپیک، سالن Viale Pietro de Coubertin و Parco Della Musica مکان برگزاری این رویداد‌ها هستند.

بازدید از قلعه سنت آنگلو (Sant’Angelo)
قلعه سنت آنگلو در واقع یک آرامگاه برای امپراتور هادریان (Hadrian) است که مربوط به قرن اول میلادی می‌شود. البته این بنا در طول تاریخ محلی برای اقامت پاپ و افراد او  بود. بر اساس اطلاعاتی که از نوشته‌های رمزدار داوینچی به دست آمده است، یک گذرگاه در این قلعه وجود دارد که به واتیکان متصل می‌شود.

گردش در کاتاکومب (Catacombs)
رم دارای سه مجموعه کاتاکومب یا همان تونل‌هایی برای دفن مردگان است که مردم عادی می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. تونل Praetextatus، تونل سان سباستین (San Sebastiano) و سان کالیستو (San Callisto) نام این سه تونل است. البته بخشی‌هایی از این تونل‌ها نیز توسط مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری آراسته شده‌اند.

سفر به رم

 

خب، امیدواریم مطلب سفر به رم براتون جذاب و مفید بوده باشد.  نقشه مترو رم را از اینجا دانلود کنید. و به نوشته های نقاط دیدنی ایتالیا ، حقایق جالب ایتالیا و تحصیل در ایتالیا هم سر بزنید. همچنین اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید  خواندن این مطلب برایتان مفید خواهد بود.

مشاوره تحصیل در ایتالیا

گروه نیکو آماده پاسخ گویی به سوالات شما در زمینه کار تفریح و تحصیل در ایتالیا میباشد. لطفا سوال‌های خود را از ما بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *