کار در ترکیه

کار در ترکیه

چند وقته به دلیل نبود شغل و درآمد کافی در ایران حتی برای افراد تحصیل کرده، مردم به فکر کار در دیگر کشور ها می‌افتند. کشورهای عربی معمولا حقوق خیلی خوبی به کارمندان و افراد تحصیل کرده و حتی کارگران ساده می‌پردازند ولی به دلیل شرایط سخت اقامت و ویزای کار،  رفتن و کار کردن در این کشور ها کار مشکلی شده.
به همین دلیل مردم به فکر کار در ترکیه می‌افتند و مهمترین دغدغه شان اینه که در صورت آمدن به ترکیه، می‌توانند کار پیدا کنند یا نه؟ خب اگر این سوال شما هم است، در زیر سعی خواهم کرد مسائل مربوط به کار در ترکیه را براتون توضیح بدم.

ابتدا به طور مختصر به شرایط اقامت در ترکیه می‌پردازم.

  1. اقامت کاری: ترکیه برای افرادی که به صورت رسمی و در یک شرکت معتبر کار کنند، اجازه کار می‌دهد. داشتن این اجازه کار در ترکیه یا همان (Çalışma İzni) بسیار مهم است و شما در طول مدت اقامت کاری از بیمه و سابقه کار رسمی بین المللی برخوردار خواهید شد.
  2. اقامت توریستی: اقامت توریستی ترکیه به شما اجازه می‌دهد 1 یا 2 سال در این کشور اقامت داشته باشید و با کارت اقامتتان می‌توانید حساب بانکی باز کنید. توجه داشته باشید طبق قوانین جدید سال 2018 اقامت توریستی فقط به صورت 1 ساله اعطا می‌شود. در این نوع اقامت شما اجازه کار ندارید! یعنی اصولا و قانونا نباید کار کنید ولی تعداد زیادی در ترکیه با این اقامت مشغول به کار هستند و دولت زیاد در این مورد سختگیری نمیکنه.

آیا می‌تونم در ترکیه کار پیدا کنم؟

کشور ترکیه در حال رشد سریع اقتصادی بوده و فرصت های شغلی خوب و زیادی داره. ابتدا باید ببینید چه کاری از دستتون بر میاد! مثلا یک مهندس عمران شاید نتونه به راحتی در این کشور کار رسمی پیدا کنه ولی همون مهندس عمران میتونه راحت کارای دیگه ای مثل راهنمایی تور انجام بده. اینجوری بگم برای کارهای غیر رسمی تو شرکت های کوچیک که براتون اقامت کاری نمیگیرن و شما باید با اقامت توریستی کار کنید، مشکلی زیادی وجود نداره و اکثر افراد میتونند کارهایی مثل تورگایدی و طراحی گرافیک یا وبسایت رو انجام بدن.

ولی برای کارهای رسمی مثل مهندسی مکانیک تو یه واحد صنعتی چند نکته لازم هست. اول اینکه باید تجربه کافی در زمینه شغلی داشته باشید و دوم هم اینکه باید کارفرما نیاز به استفاده از نیروی ایرانی داشته باشه. مثلا بعضی از واحدهای صنعتی تو ترکیه به ایران فروش دارند و از مهندسین ایرانی استقبال می‌کنند. این شرکت ها کارهای اقامت کاری شما رو انجام میدن که امتیاز زیادی محسوب میشه و حقوق نسبتا خوبی هم پرداخت میکنن.(حدودا 3000 لیر برای شروع). در این میان ایرانیان آذری زبان که خودم هم یکی از اونا هستم، به دلیل بلد بودن زبان ترکی شانس بیشتری برای پیدا کردن کار دارند.

جمع بندی

در انتها مطالب فوق رو این طور جمع بندی می‌کنم که اگر قصد انجام کارهای معمولی( مثل کار در رستورانها یا آژانس های مسافرتی) و بدون اقامت کاری دارید، می‌تونید در ترکیه کار پیدا کنید و حدودا با ماهی 1800 الی 2500 لیر زندگی خودتون رو راحت بچرخونید. ولی اگر قصد کار کردن به صورت رسمی و حقوق خوب دارید، شرایط متفاوت خواهد بود و باید هم تجربه کافی در کارتون و هم دانش زبانی خوبی داشته باشید که با همه این اوصاف هم باز ممکنه تا چند ماه نتونید کار پیدا کنید.

برای معلمین زبان انگلیسی کار زیاد هست و دستمزد خوبی هم پرداخت می‌کنن. اگر رشتتون زبان هست با ارائه ترجمه مدرک لیسانس یا ارشد می‌تونید در موسسات آموزشی مشغول به کار بشید و حقوق بسیار خوبی (حداقل 4000 لیر در ماه) دریافت کنید. توجه داشته باشید با داشتن مدرک TOEFL یا IELTS معمولا نمیشه تدریس کرد و حتما ازتون مدرک دانشگاهی یا مدرک تدریس زبان مثل TESOL می‌خوان.

توجه داشته باشید که مطالب بالا صرفا تجربه بنده پس از چند ماه کار و زندگی در شهر استانبول هست که سعی کردم در اختیار تون قرار بدم.

حتما ببینید: وسایت نیازمندی ها در ترکیه و سایت های کاریابی در ترکیه،  نحوه باز کردن حساب در بانک های ترکیه

در این مطلب حقوق تقریبی انواع مشاغل فنی در استانبول را ببینید.

اگر قصد اجاره خانه در استانبول را دارید این مطلب را مطالعه بکنید.

موفق باشید.

از دوستانی که در ترکیه کار می‌کنند یا اطلاعات دارند خواهش می‌کنم برای تکمیل این مطلب نظراتشون رو در پائین این صفحه بنویسند. با سپاس

2 دیدگاه دربارهٔ «کار در ترکیه»

  1. سلام و خسته نباشید
    من یک سوال داشتم راجع به مطلب بالا که گفته شد معلمین زبان کار براشون زیاد هست در ترکیه. میخواستم بپرسم آیا اون شخص به طور قانونی میتونه در موسسات کار کنه و بهش اقامت زندگی رو میدن یا اینکه از طریق دیگری باید اقامت بگیره؟ (خصوصا شهر استانبول مدنظرم هست)
    و برای کار و اقامت (در این زمینه) به ترتیب باید چه اقداماتی انجام بدهد؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید و یا شماره یا راه ارتباطی برای گرفتن مشاوره ازتون در اختیارم بذارید.

    1. ویراستار

      سلام
      به طور قانونی و با ویزای کار میتونید کار کنید و اقامت هم داشته باشید (اقامت کاری) که این عالیه. بدون ویزای کار هم میتونید کار کنید (با ویزای توریستی) که طبق قانون ممنوع هست ولی شاید 90% با ویزای توریستی مشغول به کار هستند. ولی این روزا ویزای توریستی رو به شدت سخت گیری میکنند و به خیلی ها نمیدند. پیشنهاد من به شما اینه که یک رزومه خوب جمع کنید و سابقه کار و یکی از مدارک تسول tesol و یا سلتا Celta رو بگیرید، (تسول راحت تره هزینش هم کمتره) بعد راهی استانبول بشید و با در دست داشتن این مدارک میتوانید کار خوب در مدارس و یا آموزشگاه ها با حقوق نسبتا خوب پیدا کنید که براتون ویزای کار هم بگیرند. برای آشنایی با انواع اقامت در ترکیه لطفا مطلب زیر رو مطالعه بفرمایید:
      اقامت ترکیه
      موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *