ادامه تحصیل در آلمان

ادامه تحصیل در آلمان

دولت آلمان برای متقاضیان ادامه تحصیل در آلمان ، با توجه به ظرفیت های فراوان تحصیلی و شغلی، امکان تحصیل رایگان را فراهم کرده است. تحصیل در دانشگاه های آلمان خصوصا آنهایی که رشته هایی به زبان آلمانی در آنها ارائه می شوند تقریبا رایگان و در رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند دارای هزینه های جزئی هستند.

ایالت های آلمان به این ترتیب است: بادن – وورتمبرگ – بایرن – برلین – براندنبورگ – برمن – هامبورگ – هسن – مکلنبورگ – فورپومرن – نیدرزاکسن – نوردراین – وستفالن -راینلاند – فالتز – زارلاند – زاکسن – آنهالت – اشلسویگ – هولشتاین – تورینگن.

در آلمان حدود 300 دانشگاه و به همين تعداد دانشکده های فنی ، مدارس عالی تخصصی و آکادمی های هنر وجود دارد.

دانشگاه ها در آلمان به چند دسته تقسيم می شوند:

موسسه آموزش عالی فنی با تاکيد بيشتر بر فعاليت علمی (fachhochschule)
دانشگاه با تاکيد بيشتر بر علوم نظری (Universitaet)
دانشکده يا آکادمی موزيک و هنر (Musik und Kunsthochschule)
دانشکده تربيت بدني (Sporthochschule)

در سال های اخیر دانشجویان زیادی ادامه تحصیل در آلمان را انتخاب کرده اند. یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل رایگان در اروپا کشور آلمان است. از مهمترین مزیت های تحصیل در این کشور برای متقاضیان می توان به کیفیت مراکز آموزشی این کشور، بازار کار مناسب بعد از تحصیل، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی و … اشاره نمود.
در حال حاضر کالج ها و مراکز آموزش عالی کشور آلمان از افراد متقاضی، مدرک B1 آلمانی را درخواست می کنند. پس اگر متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی هستید، باید ابتدا برای بدست آوردن مدرک B1 در دوره های زبان آلمانی برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. بر این اساس بعد از گذراندن کالج متقاضی باید در آزمون Feststellungsprüfung شرکت نموده و بر اساس نمرات به دست آمده در مقطع دیپلم، پیش دانشگاهی، دوره کالج و انتخاب رشته خود متقاضی، می تواند وارد دانشگاه گردد.

دوره های آموزشی در آلمان

اگر شخصی ديپلمه باشد يعنی ۱۲ سال تحصيل کامل و يا ديپلم نظام جديد + يک سال پيش دانشگاهی داشته باشد، نمی تواند مستقيماٌ برای ورود به دانشگاه های آلمان اقدام نمايد بلکه بايد قبولی در کنکور سراسری ایران در مقطع کارشناسی رشته مورد مورد نظر یا هم گرایشهای آن را داشته باشند تا بتوانند برای کالج آلمان اقدام کنند. کالج در آلمان دو ترم است و کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند.

تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان

کالجها دولتی و وابسته به دانشگاهها در آلمان هستند و تحصیل در آنها رایگان است. حداقل شرط ورود به دانشگاههای آلمان قبولی در کنکور سراسری مقطع لیسانس یکی از رشته های مرتبط به رشته درخواستی در آلمان است. (صرفا قبولی مقطع فوق دیپلم یا صرفا قبولی دانشگاه آزاد مورد قبول نمی باشد.)
لیسانسیه های دانشگاه های آزاد و دانشگاههای دولتی می‌توانند برای فوق لیسانس اقدام کنند اما این باز هم بستگی به خود دانشگاه در آلمان دارد زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلو تر است و شاید بعضی از واحد های آنها را بپذیرند و ترمهای پایین تر بنشینند و بعد می­‌توانند ادامه تحصیل دهند. البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید. متقاضیان تحصیل در آلمان برای ورود به کالج یا دانشگاه باید زبان آلمانی بدانند. شرط ورودی زبان آلمانی برای دانشگاهها TestDaf 4 یا DSH 2 میباشد از آنجاییکه DSH در ایران برگزار نمی‌شود، تنها شرکت در امتحان TestDaF وجود دارد که قبولی در این امتحان و اخذ نمره مورد نظر (۴*۴) معمولا با موفقیت انجام نمی شود.
اما این امکان برای متقاضیان وجود دارد که در صورت داشتن مدرک B1 و یا B2 که بستگی به شرط ورودی زبان آلمانی کالج یا دانشگاه مربوطه دارد، پذیرش مشروط بگیرند. در امتحان ورودی زبان DSH یا Test DaFشرکت نمایند و دوره های تکمیلی زبان در کالج با دانشگاه مورد نظر در آلمان بگذرانند و پس از گذراندن این کلاسها امتحانTest DaF یا DSH گرفته می شود.
برای ورود به دانشگاههای انگلیسی زبان یا رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، متقاضی به غیر از دانش ابتدایی زبان آلمانی باید ۶٫۵ IELTS یا 80 iBT  Toefl داشته باشند.( جهت اطلاعات کامل و به روز حتما می‌بایست به سایت خود دانشگاهها مراجعه نمود.)

شرایط لازم جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان :

طول دوره تحصیل: ۳ الی ۴سال
دارا بودن مدرک تحصیلی: زبان آلمانی (TestDaf-DSH)-انگلیسی (TOEFL-IELTS)
زمان شروع ترم تحصیلی: شروع ترم تابستانی از ۱۵آوریل (آخرین مهلت درخواست ۱۵ژانویه) و شروع ترم زمستانی: ۱۵اکتبر (آخرین مهلت درخواست ۱۵جولای)
مدرک مورد نیاز جهت پذیرش: مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، موفقیت در کنکور سراسری واجازه ثبت نام در یکی از دانشگاه های دولتی در ایران، مدرک توانائی زبان آلمانی یا انگلیسی مبتنی بر رشته انتخابی، احتمالاً قبولی در یک امتحان ورودی، دو سال تحصیل در ایران و یا گذراندن یک سال کالج در آلمان، برای ادامه تحصیل علاوه بر شرایط فوق ارائه ریز نمرات واحد های گذرانده در دانشگاه ایران الزامی است. یک هئیت متخصص در مورد تطبیق این نمرات با سیستم دانشگاهی آلمان تصمیم گیری خواهد کرد.
هزینه زندگی (به صورت میانگین): رایگان-در غیر این صورت تا ۵۰۰ یورو شهریه هر ترم به علاوه ۶۰ تا ۲۰۰ یورو هزینه خدمات دانشجویی در هر ترم. در کل ۵۵۰ یورو ماهیانه
بیمه: ماهانه ۸۰ یورو-اجباری

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان 

طول دوره مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان عموماً دو سال تحصیلی است. برای آنکه متقاضی تحصیل بتواند وارد این دوره تحصیلی گردد می بایست مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه های سراسری یا ازاد و یا مراکز علمی وابسته و … دریافت کرده باشد. لازم به ذکر است تمامی مدارک تحصیلی ارسالی به مراکز دانشگاهی توسط دانشگاهها و مراکز علمی وابسته به صورتی دقیق بررسی می شود. در این زمینه ذکر این نکته قابل توجه است که برای آنکه بتوانید در دانشگاه های طراز اول کشور آلمان تحصیل کنید باید رزومه تحصیلی قوی و شاخصی ارائه نمایید.
در مقطع کارشناسی ارشد اکثریت رشته های تحصیلی هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی تدریس می‌گردند. هر زبانی را که برای تحصیل رشته های تحصیلی منتخب در دانشگاه های کشور المان انتخاب کنید، باید مدرکی که نشان دهنده تسلط بر آن زبان باشد را نیز ارائه نمایید. در حال حاضر اکثر دانشگاه های آلمان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی مدرک آیلتس 6.5 به بالا و یا تافل 90 را مطالبه میکنند. اگر خواهان تحصیل به زبان آلمانی هستید بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی مدرک B1 یا B2 از شما خواسته می شود.
شرایط لازم برای پذیرش مدرک لیسانس از یکی از دانشگاه های ایران، مدرک زبان (انگلیسی و یا آلمانی) و احتمالاً قبولی در یک امتحان ورودی است. مدرک دریافت شده اعتبار بین المللی و قابلیت شرکت در یکی از برنامه های دکترا را دارد.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

طول دوره تحصیل: ۳ الی ۴ ترم
دارا بودن مدرک تحصیلی: زبان آلمانی (TestDaf-DSH)-انگلیسی (TOEFL-IELTS)
زمان شروع ترم تحصیلی: شروع ترم تابستانی از ۱۵آوریل (آخرین مهلت درخواست ۱۵ژانویه) و شروع ترم زمستانی: ۱۵اکتبر (آخرین مهلت درخواست ۱۵جولای)
مدرک مورد نیاز جهت پذیرش: مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات، مدرک لیسانس ترجمه ی ریز نمرات هر ۸ ترم دوره ی لیسانس، مدرک توانائی زبان آلمانی یا انگلیسی مبتنی بر رشته انتخابی، احتمالا قبولی در امتحان ورودی
هزینه زندگی (به صورت میانگین): ۵۵۰ یورو در ماه
امکان اخذ بورسیه: دارد
بیمه :۸۰ یورو در سال-اجباری
حداقل معدل: بستگی به دانشگاه دارد.

تحصیل در مقطع دکترا در آلمان 

طول دوره دکتری کشور آلمان در اکثریت رشته ها 3 تا 5 سال به طول خواهد انجامید. تحصیل در این مقطع در اکثر رشته ها به زبان آلمانی صورت می گیرد. این در حالی است که در مواردی این امکان برای متقاضی تحصیل در دوره دکتری وجود دارد که دانشجو تز دکتری خود را به زبان انگلیسی ارائه نماید که در این مورد نظر استاد راهنما می تواند تعیین کننده و تاثیرگذار باشد. همچنین امکان گذراندن این مقطع برای متقاضیان تحصیل در برخی از رشته ها به زبان انگلیسی نیز فراهم است.
برای دریافت مدرک دکترا، معمولاً دانشجو در رشته و موضوعی خاص به تحقیق می پردازد و نتایج علمی به دست آمده ی جدید را تنظیم و به شکل رساله دکترا Dissertation ارائه می دهد. پس از آن دانشجوی مقطع دکترا، به دفاع از رساله ی خود پرداخته و پس از گذراندن موفّقیّت آمیز آزمون های شفاهی، مدرک دکترا را در رشته ی مورد نظر دریافت می کند. گذراندن دوره دکترا و گرفتن مدرک دکترا تنها در دانشگاه امکان پذیر است. شرط اساسی برای آغاز تحصیل در مقطع دکترا معمولاً داشتن میانگین نمرات بالا در مقطع تحصیلی پیشین است. به پایان رساندن رساله دکترا معمولاً چهار سال به طول می انجامد.
برای تحصیل در مقطع دکترا ابتدا می‌باست متناسب با رشته و گرایش رشته فوق لیسانس متقاضی، در دانشگاههای آلمان استاد راهنمایی پیدا شود که موضوع پایان نامه فوق لیسانس متقاضی یا در راستای موضوع مورد علاقه ایشان جهت دکترا را بپذیرد و استاد راهنما هم در همان موضوعات مربوطه در گروه خود position خالی داشته باشد و به متقاضی نامه موافقت خود مبنی بر قبولی سوپروایزری را بدهد که متقاضی بتواند با آن موافقت نامه استاد به بخش خارجیان دانشگاه مدارک خود را بفرستد و پذیرش نهایی دکترا را دریافت نماید.
یکی از الزامات تحصیلی متقاضی در مقطع دکتری کشور المان این است که دانشجو باید با اساتید دانشگاه های مختلف که در حیطه اقدامات پژوهشی او بوده و دارای تخصص می باشند ارتباط برقرار نماید. این ارتباط باید به صورت مستمر و پیاپی وجود داشته باشد تا استاد با بررسی رزومه شخص و توانایی های او بپذیرد که به عنوان (SUPERVISOR) شخص خود را معرفی نماید. در این صورت متقاضی تحصیل پذیرش خود را اخذ خواهد نمود. اینکه در این مقطع تحصیلی به متقاضی حقوقی و یا حق الزحمه ای تعلق بگیرد یا خیر به نظر استاد مربوطه بستگی دارد و نمی توان درباره آن نظری قطعی داد. این در حالی است که با اعلام نظر مساعد استادان این مقطع تحصیلی میزان این بورسیه ها چیزی در حدود 1000 تا 3000 یورو در ماه است که به متقاضی تخصیص می یابد. آنچه در این بین از اهمیت برخوردار است این است که تحصیل در این مقطع نیز مانند دیگر مقاطع تحصیلی کشور آلمان با هزینه بسیار کم امکان پذیر بوده و صورت می گیرد. البته در این بین رشته های انگلیسی زبان سهم بیشتری را در دریافت شهریه به خود اختصاص داده اند. مدرک زبان مورد نیاز برای مقطع دکتری در کشور آلمان در رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی آیلتس 7 به بالا و در رشته های ارائه شده به زبان آلمانی مدرک B2 می باشد.

شرایط لازم جهت تحصیل در مقطع دکتری در آلمان :

طول دوره تحصیل: بستگی به دوره تحقیقاتی دارد.
دارا بودن مدرک تحصیلی: زبان آلمانی (TestDaf-DSH)-انگلیسی (TOEFL-IELTS)
زمان شروع ترم تحصیلی: شروع ترم تابستانی از ۱۵آوریل (آخرین مهلت درخواست ۱۵ژانویه) و شروع ترم زمستانی: ۱۵اکتبر (آخرین مهلت درخواست ۱۵جولای)
شرایط عمومی جهت پذیرش: اتمام مقاطع A و يا Sc با نمرات بالا ، تسلط به زبان انگليسی يا آلمانی، منوط به رشته و موضوع دکترا، پيشنهاد طرح پايان نامه Proposal ، اخذ تأییدیه از یک استاد راهنما
هزینه زندگی (به صورت میانگین): ۵۵۰ یورو در ماه
امکان اخذ بورسیه تحصیلی: دارد
بیمه :۸۰ یورو در سال-اجباری. در صورت داشتن سن بیش از ۳۰ سال ۱۶۰ یورو
حداقل معدل: متغیر و بستگی به دانشگاه دارد.
امکان کار دانشجویی: دارد

ادامه تحصیل در آلمان

اخذ اقامت بعد از تحصیل در کشور آلمان:

مسیراخذ اقامت آلمان ،اقامت بعد از تحصیل در آلمان همراه با شرایط متناسب با وضعیت موجود  آیا می توان در آلمان اقامت گرفت ؟

آلمان اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است شهرهای بزرگ آلمان برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت می‌باشند و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادی حوزه پولی یورو محسوب می‌شود.

راه های اخذ اقامت آلمان

اخذ اقامت از طریق ازدواج در آلمان

اخذ اقامت از طریق ازدواج با فرد تبعه کشور آلمان که به این صورت فرد اجازه تحصیل رایگان درآلمان را خواهد داشت و بعد از مدت زمان تعیین شده از طرف این کشور که حدود سه سال است فرد اقامت دائم آلمان را دریافت خواهد کرد.

اخذ اقامت از طریق تولد در آلمان

اخذ اقامت از طریق تولد کلیه افرادی که به صورت اقامت موقت در کشورآلمان به همراه خانواده همسر و یا دیگر فرزندان زندگی می‌کنند چنانچه صاحب فرزندی در این کشورشوند به ایشان اقامت دائم آلمان تعلق خواهد گرفت.

اخذ اقامت از طریق تحصیل در آلمان

اخذ اقامت از طریق تحصیل که به صورت موقت بوده و تا پایان دوره تحصیل باید جهت اقامت دائم کشور آلمان از یکی از روشهای ذکر شده  اقامت دائم را لحاظ نمایند.

اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آلمان

اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت از راههای دیگر اخذ اقامت دائم آلمان بوده و متقاضیان لزوما میبایست طرح اقتصادی قابل اجرا با سود دهی ارائه دهند. دو نوع ثبت شرکت که یکی با ۲۵ هزار یورو با مسئولیت محدود با تعداد اعضای حداقل یک نفر و دیگری با ثبت شرکت با ۵۰ هزار یورو با مسولیت نامحدود است.

اخذ اقامت از طریق کار در آلمان

اخذ اقامت از طریق کار از طریق اقامت پس از تحصیل و یا در حال تحصیل در آلمان می توان با پرداخت مالیات و کار در این کشور، پس از مدت حدودا 2 سال اقامت دائم آلمان و سپس تابعیت قطعی کشور آلمان را دریافت نمود. امکان ویزای همراه همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال پس از کاریابی و اخذ نامه از کارفرما در کشور آلمان برای متقاضیان وجود دارد.

بورس تحصیلی در کشور آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان و شرایط تحصیل رایگان در آلمان از سمت دانشگاه و دلیل آن این است که درخواست های بسیار زیادی به دفتر پذیرش دانشگاه ارسال می شود و ترجیحأ متقاضیان شامل بورسیه میشوند که در سیستم دانشگاهی از مقاطع قبلی تحصیل نموده و باسیستم اموزشی این کشور آشنایی داشته اند افرادی که دوره های زبان را در این کشور میگذرانند ازجمله افرادی هستند که مورد حمایت سیستم آموزشی قرار خواهند گرفت.

مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در کشور آلمان

مدارک لازم کپی پاسپورت ، ریز نمرات دیپلم . پیش دانشگاهی و کارشناسی به همراه اصل دانشنامه های تحصیلی. ترجمه مدارک تحصیلی با اخذ تأییدیه و ممهور به مهر وزارتها وارائه مدرک زبان در صورت وجود .

شرایط سنی جهت دریافت پذیرش از آلمان از شرایط ضروری این کشور نمی باشد. در این مقاله به شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در آلمان و تحصیل در آلمان را به صورت حقوقی در اختیار هموطنان عزیز قرار می دهیم .
۱ مدرک دیپلم و ریز نمرات آن به همراه ترجمه رسمی
۲ مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن به همراه ترجمه رسمی
۳ کپی پاسپورت
۴کپی شناسنامه به همراه ترجمه رسمی
۵ ده قطعه عکس ۴×۶
۶-مدرک زبان آلمانی حداقل b1برای افرادی که دوره های زبان را در کشور مبدا گذرانده اند
۷ کارنامه ی قبولی در کنکور در صورت وجود
لازم به ذکر است که متقاضیان تحصیل به زبان آلمانی در مقطع فوق لیسانس هستند بایست حداقل مدرک زبان آلمانی B1 داشته ارائه بدهند. پذیرش در مقطع دکترا سخت می باشد. داشتن مقالات بین المللی. کنفرانس ها و سمینار. سابقه کار مرتبط. یک proposal ایده آل و تخصصی. می تواند به شخص خیلی کمک شایانی نماید.

مشوق های قانونی کشور آلمان برای متقاضیان ویزای تحصیلی
متقاضیان ادامه تحصیل در آلمان در صورت تمایل خود میتوانید به همراه خانواده خود جهت مهاجرت به این کشور اقدام نمایند . اجازه کار دانشجویی تا سقف 30 ساعت برای متقاضی به همراه خانواده، اجازه کار نامحدود به متقاضی قبل از شروع تحصیل و تعطیلات میان ترم، اجازه کار همسر متقاضی در یک رشته تحصیلی به مدت 3 ماهه ، اجازه رفت آمد نامحدود به کشور آلمان.

هزینه تحصیل و زندگی در کشور آلمان

کشور آلمان از نظر هزینه های زندگی از جمله کشورهای اروپایست است که هزینه زندگی بسیار پایینی دارد میانگین هزینه تحصیلات در آلمان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو برای هر ترم میباشد. و هزینه زندگی در این کشور حدود ماهیانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو  است. اجازه کار دانشجویان متناسب با مقطع تحصیلی می‌تواند قسمت هایی از این هزینه را تامین کند. اجازه کار موقت حدود 30 تا 40 ساعت در هفته است که به طور میانگین بابت هر ساعت بین ۸ تا ۱۰ یورو حقوق دریافت می‌کنند.


نحوه تشخیص یورو اصلی از یورو تقلبی  بزرگ ترین دانشگاه های دنیا

برای آشنایی با تفاوت ارز اولیه و ارز دانشجویی این مطلب را بخوانید.

برای اطلاع از نحوه معافیت دانشجویان از پرداخت عوارض خروج از کشور این مطلب را بخوانید.

اگر قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارید این مطلب را مطالعه کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید این مطلب را مطالعه کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در گرجستان را دارید این مطلب را مطالعه کنید.

اگر برای ادامه تحصیل در خارج احتیاج به مدرک تافل یا آیلتس دارید این مطلب را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *