آزمون yos

آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس ترکیه ( Yabancı Öğrenci Sınavı ) که بصورت مخفف آزمون YÖS نامیده می شود، آزمونی است که همه ساله از سوی دانشگاههای دولتی و خصوصی کشور ترکیه برای آن دسته از دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس و در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی و علوم انسانی به زبان ترکی در ترکیه را دارند، برگزار می شود. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی همه ساله با تخصیص ظرفیت مخصوص پذیرش دانشجویان خارجی، نسبت به پذیرش داوطلبان اقدام می نمایند. دانش آموزانی که در دوره های آموزشی آزمون مذکور شرکت می‌نمایند به راحتی می توانند با ورود به دانشگاههای برتر ترکیه به تحصیلات تکمیلی خود دراین کشور ادامه دهند.

آزمون یوس ترکیه تا سال 2010 به صورت سراسری توسط سازمان سنجش کشور ترکیه برگزار می شد. اما در سال های بعد و از سال 2012 براساس مقررات تصویب شده در نظام آموزشی ترکیه هر دانشگاه به صورت مستقل این آزمون را برگزار می کند. دانشجویانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند باید ابتدا دانشگاه مورد نظر خود را تعیین کرده و سپس درتاریخی که در وبسایت دانشگاه نوشته شده در آزمون شرکت نمایند.

آزمونی که از طریق سازمان سنجش تا قبل از سال 2010 برگزار می شد شامل 80 سوال بود که از این تعداد 45 سوال تست هوش30،  سوال ریاضی و 5 سوال هندسه بود. بعداز آن که برگزاری این آزمون به عهده ی خود دانشگاه ها گذاشته شد تعداد سوالات و بودجه بندی سوالات نیز از شرایط هر دانشگاه تاثیر پذیرفت به طوریکه در سال 2011 بعضی از دانشگاهها تنها ریاضیات و هندسه و یا فقط تست هوش را در سوالات آوردند.

آزمون یوس ترکیه

شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

1- متقاضیان باید دانش آموز سال آخر دبیرستان یا فارغ التحصیل دبیرستان باشند.
2- متقاضیان باید جزء اتباع خارجی باشند.
3- در صورتی که یک متقاضی در بدو تولد تبعه ترکیه بوده و با گواهی وزارت کشور ترکیه از تابعیت این کشور خارج شده باشد باید برگه های مورد نظر را از وزارت کشور اخذ و ارائه کند.
4- اتباع جمهوری ترکیه که دوره دبیرستان را به طور کامل در خارج از کشور به اتمام رسانده باشند حق برخورداری از این قانون را دارند.

نسخه ی اصلی آزمون YÖS دو مرحله دارد، مرحله اول شامل سوالاتی در زمینه های هوش و ریاضیات است. این مرحله از ۴۵ تست هوش و ۳۵ سوال ریاضی ( جمعا 80 سوال) تشکیل شده و ۹۰ دقیقه زمان می برد.

مرحله دوم امتحان برای ارزیابی درک دانشجو از درک نوشتاری زبان ترکی است (در دانشگاههای خصوصی به طور معمول از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند به همین خاطر مرحله دوم حذف می‌شود). مرحله دوم ۶۰ دقیقه زمان می برد و دانشجو نمره A ، B یا C دریافت می کند. در صورتی که متقاضی نتواند در قسمت زبان حد نصاب لازم را کسب کند باید یک دوره آمادگی زبان ترکی قبل از شروع دوره اصلی بگذراند.

به خاطر داشته باشید بسیاری از دانشگاههای ترکیه برای ورودی آزمون YÖS دارند اما شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را باید به دقت چک کنید. چرا که ممکن است مدرک آزمون YÖS جز شرایط نباشد. برخی دانشگاههای خصوصی نتایج تست های بین المللی مانند GMAT – GRE – IELTS – TOEFL یا دیپلم دبیرستان با معدل بالا را هم قبول می کنند.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد ، اگر چنانچه سوالی در مورد نحوه ثبت نام یا تاریخ ثبت نام دارید لطفا در پائین همین صفحه بپرسید.


اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید این مطلب را مطالعه کنید.

برای اطلاع از نحوه دریافت ارز اولیه دانشجویی کلیک کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارید این مطلب را مطالعه کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارید این مطلب را مطالعه کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در گرجستان را دارید این مطلب را مطالعه کنید.

Teaching English to speakers of other languages – TESOL

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *