سفر به تفلیس

سفر به تفلیس

در زیر مطالبی در مورد سفر به تفلیس ، نقاط دیدنی شهر و باید ها و نباید ها را برای شما حاضر کرده ایم.

تفلیس شهری که تاریخ بلندش، بناهای قرون وسطایی، موزه ها و کلیسا های زیادی را برایش به ارمغان آورده است. با قدم زدن در میان کوچه پس کوچه های این شهر به مردمی برمی خورید که آوازه مهمان نوازی شان در دنیا پیچیده است. بیشتر ما گرجستان را به تفلیس و باتومی می شناسیم دو شهری که گردشگران در مدت سفر خود بیشتر از آن ها بازدید می کنند. اما قبل از سفر به هر نقطه ای از جهان داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله اطلاعاتی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند. در راهنمای سفر به تفلیس گروه نیکو قصد دارد تا این قبیل از اطلاعات را در یک مطلب به طور جامع تهیه نماید، ما را در سفر به تفلیس همراهی کنید.

سفر به تفلیس

 

موقعیت جغرافیایی تفلیس

شهر تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر کشور گرجستان است و از لحاظ جغرافیایی در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه های قفقاز و نزدیکی دریای سیاه قرار گرفته است. تفلیس در گذشته‌های دور ابتدا در طول سواحل رودخانه رشد کرد. بعدها با افزایش جمعیت ساخت و ساز به دامنه‌ها و تپه‌ها و فلاتهای اطراف رودخانه کشیده شد که این فلات‌ها در شمال و شمال شرقی شهر واقع شده‌ است. مساحت شهر تفلیس در کشور گرجستان حدود ۲۴۶ کیلومترمربع است و جمعیت آن مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۴ انجام شده حدود یک میلیون نفر تخمین زده شده است.

مختصری از تاریخ شهر تفلیس

تفلیس در قرن پنجم پس از میلاد، توسط واختانگ یکم تاسیس شد و از آن زمان پایتخت پادشاهی ها و جمهوری های بسیاری بوده است. با دیدن معماری این شهر که ترکیبی از معماری های قرون وسطایی، نئوکلاسیک و استالینیست است به راحتی می توان فهمید که این شهر چه تاریخ پرفراز نشیبی را گذرانده است.

سفر به تفلیس

اطلاعات کلی شهر تفلیس

زبان: زبان گرجی

واحد پول: لاری (GEL)

برق: برق این شهر ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است.

شماره های اضطراری:

برای تماس با پلیس، آتشنشانی و اورژانس شماره ۱۱۲ را بگیرید.

اختلاف ساعت تا تهران: تفلیس حدود ۳۰ دقیقه از تهران جلوتر است.

فرودگاه: فرودگاه بین المللی تفلیس

آب و هوای شهر تفلیس

شهر تفلیس به دلیل نزدیکی آن به کوه و وزش باد از سوی این کوه ها تابستان های نسبتا گرم و زمستان های بسیار سردی دارد. شرایط اقلیمی این شهر نسبتا نیمه گرمسیری و مرطوب بوده و میانگین دما در سال حدود ۲ درجه ی سلسیوس اندازه گیری شده است. بهترین زمان برای سفر به این شهر گرجستانی در ماه های مرداد و شهریور است چرا که می توانید از تفریحات ساحلی این شهر به طور کامل بهره ببرید. اما اگر می‌خواهید سفرتان به تفلیس کم هزینه شود سعی کنید در فصل زمستان که از حجم مسافران کاسته می شود به این شهر سفر کنید، البته اگر با هوای سرد مشکلی ندارید. پس اگر در فصل سرد می خواهید به تفلیس بروید باید توجه داشته باشید که لباس های گرم و مناسبی همراه خودتان ببرید.

سفر به تفلیس

هزینه ی اقامت در شهر تفلیس

همانطور که می‌دانید در شهرهای توریستی معمولا تعداد هتل ها و امکاناتی که برای مسافران در نظر گرفته می شود بیشتر است و به مراتب هزینه‌ی کمتری هم گردشگران باید بابت اقامتی که در این شهرها خواهند داشته باید بپردازند. شهر تفلیس از این قبیل شهرهاست و برای اقامت در آن ها نیازی نیست که نگران باشید چرا که به راحتی می تونید هتل مناسبی را مطابق با بودجه و انتظاری که دارید انتخاب نمایید. به غیر از هتل، اقامتگاه های متنوعی هم در این شهر وجود دارد که بتوانید با اقامت در آنها از لحاظ اقتصادی برایتان مقرون به صرفه باشد، اما دیگر نیازهای شما نظیر امکانات مناسب و امنیت نیز نمی تواند در این مدل اقامتگاه ها مانند هتل محیا باشد.

هتل های پیشنهادی در شهر تفلیس

هتل هالیدی این | Holiday Inn hotel
هتل پیشنهادی در شهر تفلیس هتل ۴ ستاره ی هالیدی این است که در این شهر بین گردشگران بسیار محبوب است. این هتل با توجه به امکانات خوب و بی نظیری که دارد می تواند میزبان بسیار خوبی برای شما باشد. این هتل دارای امکاناتی نظیر استخر، سالن ورزشی، اتاق های بزرگ و شیک، پرسنل خوب و رستوران های عالی می باشد.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۵۳۲۲۳۰۰۰۹۹

آدرس: Twentysix May Square، Tbilisi، Georgia

هتل رادیسون بلو | Radisson Blu Iveria Hotel
هتل رادیسون بلو یکی از هتل های خوب شهر تفلیس است که در راهنمای سفر به تفلیس می خواهیم به آن اشاره کنیم. این هتل امکانات و سرویس های منحصر به فردی را به مسافران خود ارائه می دهند.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۵۳۲۲۴۰۲۲۰۰

آدرس: ۱۰/۹/۶ Zviad Gamsakhurdia Named Right Bank، Tbilisi، Georgia

 

هزینه ی خورد و خوراک در شهر تفلیس

در شهر تفلیس نه تنها برای اقامت لازم نیست که نگران باشید بلکه برای خورد و خوراکتان هم خیالتان راحت باشد، چرا که فرهنگ غذایی گرجی ها تقریبا به ایرانی ها نزدیک است و مشکلی بابت غذا نخواهید داشت. معروف ترین غذاهای گرجی که پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را در طول سفرتان میل کنید خاچاپوری و خینکالی است که در بین گرجی ها بسیار محبوب هستند. در ادامه راهنمای سفر به تفلیس به رستوران های بی نظیری که در شهر تفلیس وجود دارد و همچنین هزینه های مربوط به غذا در این شهر را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، که عبارتند از:

برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۱۳ لاری را بپردازید.

برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوران متوسط باید ۵۰ لاری پرداخت کنید.

قیمت منوهای مک دونالد در شهر تفلیس به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۱۰ لاری می باشد.

برای تهیه آب معدنی ۰٫۵۲ لاری و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۴ لاری بپردازید.

راهنمای سفر به تفلیس

رستوران های پیشنهادی شهر تفلیس

رستوران ایرانی یسلیانی | yoseliani cafe restaurant
همانطور که گفتیم در این شهر قطعا مشکل غذایی نخواهید داشت چرا که همه غذاهای گرجی با سلیقه ایرانی ها کاملا مطابقت دارد. اما این که در کشور غریب رستورانی ایرانی پیدا کنید حس و حال دیگری دارد. رستوران ایرانی یسلیانی در شهر تفلیس یکی از بهترین رستوران ها است که در آن می توانید انواع غذاهای وطنی را میل کنید.

آدرس: ۱۳ Gigo Zaziashvili II Turn، Tbilisi، Georgia

رستوران مک لارنز | MacLaren’s Irish Pub
رستوران فوق العاده ی دیگری که در شهر تفلیس می توانید به آن بروید و بهترین استیک ها را میل کنید، رستوران مک لارنز است. در این رستوران تمام غذاها و نوشیدنی ها با عالی ترین کیفیت ها ارائه می شوند.

آدرس: ۱۱ Rkinis Rigi St، Tbilisi، Georgia

 

هزینه حمل و نقل در سفر به تفلیس

حمل و نقل در گرجستان را به طور کلی می شود ارزان نامید. در باتومی نیز این قضیه صدق می کند. شما روش های مختلفی برای رسیدن به شهر و گشت و گذار در تفلیس را دارید.

هزینه بلیط تک سفره ۰٫۵۰ لاری

هزینه بلیط ماهیانه ۳۰ لاری

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۳ لاری و به ازای هر یک کیلومتر ۰٫۵ لاری به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۵ لاری باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۷٫۳۱ لاری

 

جاذبه های دیدنی در شهر تفلیس

قلعه ناریکالا | Narikala Fortress
قلعه ای دیدنی در کوه مقدس متاتسمیندا (Mtatsminda) قرار دارد که نام آن قلعه ناریکالا است. این قلعه از معروف ترین قلعه های شهر تفلیس است و همین طور یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی در این شهر گرجی به شما می رود. مردم این شهر قلعه نارین را “قلب و روح تفلیس ” می دانند.

آدرس: ۱۱ Botanikuri St، Tbilisi، Georgia

باغ های بوتانیکال | Botanical Gardens Tbilisi
باغ های بوتانیکال یکی از بهترین دیدنیهای تفلیس و از مهمترین جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار میرود. باغ های بوتانیکال در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آن ها را داشتند. این باغ ها یکی از برترین جاذبه های توریستی تفلیس میباشند.

آدرس: Botanikuri St., 1, Tbilisi 0114, Georgia

کلیسای کاشوتی | Kashveti Church
کلیسایی به نام کاشوتی در شهر تفلیس گرجستان وجود دارد که قدمت از به سال ۱۹۱۰ باز می گردد. این کلیسا در مرکز شهر تفلیس قرار دارد و ساخت و ساز آن توسط اشراف و بورژوازی گرجستان گرجستانی انجام شده است. نقاشی های دیواری کلیسا توسط نقاش گرجستان، Lado Gudiashvili در سال ۱۹۴۷ نقاشی شدند. کلیسای زیبایی است سعی کنید در برنام سفرتان به تفلیس آن را بگنجانید.

آدرس: گرجستان – تفلیس Archil Jorjadze St، Tbilisi، Georgia

کلیسای اسمیندا سامبا | Tbilisi Sameba Cathedral
ساختمانی با شکوه که بنای کلیسای سامه با است در بالای تپه سنت الیاس قرار دارد و همچنین به نوعی در قلب شهر تفلیس واقع می باشد. این کلیسای باشکوه قابلیت این را دارد که به طور همزمان ۱۵ هزار نفر بازدید کننده را به طور یکجا در خود جای دهد. این کلیسا بزرگترین کلیسای موجود در گرجستان است .

آدرس: ۱۵-۱۷ Konstantine Eristavi St، Tbilisi، Georgia

مجسمه مادر تفلیس | Tbilisi mother statue
مجسمه ای بسیار معروف در شهر تفلیس به نام مجسمه ی مادر وجود دراد که به نوعی امضای شهر تفلیس است. این مجسمه که به آن کارتلیس یا ددا هم گفته می شود در خارج از مرکز شهر تفلیس قرار دارد و در بالای تپه ی سولولاکی قرار گرفته است. حتما وقتی به این شهر رفتید عکسی به یادگار با این مجسمه بگیرید.

آدرس: Sololaki St, Tbilisi, Georgia

کلیسای آنچیسخاتی | Anchiskhati Basilica
کلیسای آنچیسخاتی مریم مقدس، یک کلیسای ارتدکس گرجی و قدیمی ترین کلیسای تفلیس میب اشد و در قرن ششم میلادی ساخته شده است. اگر خواستید این کلیسای زیبا و دیدنی را در لیست مقاصد گردشگریتان در سفر به تفلیس بگنجانید.

آدرس: ۱۱ Ioane Shavteli St, Tbilisi, Georgia

پل صلح | The Bridge of Peace
این پل در امتداد ۱۵۰ متری رودخانه کورا برای اتصال تفلیس قدیم و تفلیس جدید با طراحی معاصر ساخته شد. این پل در تاریخ ۶ می ۲۰۱۰ افتتاح شد.

آدرس: The Bridge of Peace، Tbilisi، Georgia

حمام های حرارتی در آبانتوبانی | Tbilisi Sulphur Baths
در این منطقه حمام هایی در ارتفاع جاده ابریشم وجود دارند که از شهرت ویژه ای در این شهر برخوردار هستند. این حمام ها در زمان امپراطوری روسیه چهرهای مشهوری همچون پوشکین و دوماس را در خود دیده اند. در آن زمان حدود ۶۳ حمام در این منطقه وجود داشته که اکنون تنها ۵ حمام با سطوح مختلف قابل مشاهده است. قدمت این حمام ها نیز به ۱۵۰۰ ساله پیش بر می گردد.

آدرس: Abano St, Tbilisi, Georgia

شهر قدیمی تفلیس | Tbilisi old town
در پایتخت کشور گرجستان، شهری قدیمی وجود دارد که ندیدن آن خالی از لطف است. با توجه به این که این شهر ۲۹ بار تخریب شده و مجددا مورد ساخت و بازسازی قرار گرفته اما حال و هوای قدیمی و باستانی در آن حفظ شده است. عمدتا کوچه های این شهر باریک و خانه های بزرگ کج در آن ها ساخته شده است. این قسمت از شهر، مکانی ایده آل برای تجربه طعم تاریخ کشور گرجستان است.

 

راهنمای خرید در تفلیس

شهر تفلیس مانند بسیای از شهرهای توریستی مقدی عالی برای کسانی است که می خواهند خرید کنند. بازارهای این کشور علاوه بر برندهای مطرح دنیا، پر از پوشاک و لوازمی هستند که قیمت های متنوع دارند و شما می توانید با کمترین قیمت بهترین سوغاتی ها را برای بستگان خود تهیه کنید.

مراکز خرید شهر تفلیس

مرکز خرید تفلیس مال | Tbilisi Mall
آدرس: D. Aghmashenebeli Alley, ۱۶th km, Tbilisi,Georgia

مرکز خرید ایست پوینت | East Point
آدرس: Al. Tvalchrelidze St. ۲ Kakheti Highway, Tbilisi,Georgia

خیابان پکینی | Pekini Street
آدرس: Pekini Street; Tbilisi, Georgia

مرکز خرید کارواسلا | Karvasla
آدرس: Nadzaladevi, st. Tsotne Dadiani ۷ Tbilisi, Georgia

بایدها و نبایدها در سفر به تفلیس

در سفر به تفلیس حتما از غذاهای محلی تفلیس استفاده کنید.
پنیر گرجی را حتما تجربه کنید.
پیاده روی در شهر را فراموش نکنید.
حتما سری به بازارهای سنتی تفلیس بزنید، در گوشه و کنار این شهر بازارهای فراوانی به چشم می خورد که می توانید در آنجا انواع خوراکی ها مثل میوه و سبزیجات تازه و گوشت و نان را تهیه کنید.
دعوت مردم مهمان نواز و مهربان این شهر را برای غذا خوردن قبول کنید و لحظاتی شاد را در کنارشان بگذرانید.
امیدواریم که راهنمای سفر به تفلیس برایتان مفید بوده باشد و سفر دلچسب و لذت‌بخشی را برای خود رقم بزنید.


اگر قصد گرفتن اقامت گرجستان را دارید لطفا این مطلب را مطالعه بفرمایید.

مطالب مفید: قیمت اجناس در گرجستان، شغلهای مورد نیاز گرجستان، اطلاعات کلی در مورد گرجستان، مترو تفلیس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *